Yogaretreat på Bali och Gili öarna

Vyer som tagna direkt ur Eat pray love, ett riktigt paradis för yogis och ett fantastisk stort utbud på hälsosam mat. Att åka på yogaresa till Bali är mångas dröm, åtminstone var det en av mina. Och nu har jag varit hemma i ungefär två veckor, jag har hunnit landa och ställa om min dygnsrytm. Julhelgen börjar vara förbi, och det känns som rätt tidpunkt att berätta lite om mitt äventyr. Var det som jag hade tänkt mig, hur såg våra dagar ut, och vad har jag tagit med mig hem?

Det är flera som frågat mig om resan blev som jag hade förväntat mig. Och varje gång har jag svarat nej. Det blev inte alls som jag hade förväntat mig, det blev så mycket bättre. För egentligen hade jag inte förväntat mig annat än värme, god mat, avkoppling och någorlunda bekanta platser. Jag hade ingen aning om vad jag gett mig in på, inte egentligen. Jag visste inte vilken typ av yoga som skulle undervisas, jag kände ingen av de andra deltagarna och jag hade aldrig träffat yogalärarna. Jag kände bara på mig att jag skulle åka, att det var viktigt att jag åkte på just den här resan. Och vilken tur det var att jag åkte.

Bali var en fröjd för alla sinnen.

Ubud – mystikens, kulturens och matens stad

De första sex nätterna bodde vi på vackra  Dragonfly Village i Ubud, Bali. Ute bland risfälten, inbyggt i naturen med jordnära bungalows, dammar, fruktträd, ångbastu och en vacker bambushala. Vi var en grupp på 15 deltagare och två yogalärare, Zandra Lundberg och Linda Wiksten. Dagarna inleddes med en timmes meditation vid 7-tiden, där vi ackompanjerades av ankor, ödlor och syrsor. Sedan var det paus för lite frukt och te innan det var dags för dagens första yogapass. Det var oftast inga “vanliga” yogaklasser. Vi dansade, skrattade, stånkade och stönade, utforskade våra skelett, organ och inre väsen. Allt medan svetten rann, och känslorna rusade i kroppen. Flera av passen var de bästa yogaklasserna jag någonsin upplevt.

Dammar, stigar och vackra blommor. Där uppe i den högsta byggnaden yogade vi.
Vår fina yogasal med utsikt över risfälten. Och ankorna.
En och annan kokosnöt hann jag med. Som alla dracks med bambusugrör. Det blev man glad av.
Typiska färggranna frukostar 🙂

Efter förmiddagens yogapass var det dags för frukost. Vi fick helt fantastisk, ekologisk och vegetarisk mat varje dag. Indonesisk mat med en hälsosam tvist. Utan att ens tänka på saken åt jag inget kött alls på två veckor, vilket kändes så bra i hela kroppen. Det var så lätt när det kändes rätt. Efter frukost hade vi hela dagen ledig och kunde göra det vi kände för. Gå ner på stan, göra utflykter eller bara ta det lugnt på hotellet. Jag höll mig främst till det sistnämnda, med undantag av ett par gånger då jag gick ner på stan för lite shopping. Luftfuktigheten var otroligt hög, det gick nästan inte att ta ett ända steg innan huden var alldeles fuktig. En dag besökte vi också ett urgammalt vattentempel, och en annan morgon fick vi uppleva Ubuds morgonmarknad. Det var minst sagt en upplevelse.

Längs den här smala vägen utanför vårt boende gick hela tiden långa rader med människor med yogakläder och mattor under armarna påväg till de olika yogastudiorna som fanns längre fram.
Religionen är väldigt närvarande på Bali. Överallt ser man små korgar med gåvor åt gudarna. Lite frukt, kakor, rökelse och till och med någon cigarett. Vattentemplet vi besökte anses vara ett av de allra heligaste platserna för hinduister.
För en matälskare som jag var Bali och Ubud verkligen ett paradis. Jag var så lycklig!

Gili Meno – lugnets ö

Efter nästan en vecka i Ubud var det dags att byta miljö och åka ut till den lilla ön Gili Meno. Vi bytte tropisk regn och frodig grönska mot sand och turkost vatten. Som vi hade längtat till havet! På Meno lade vi i en ännu längre växel och tog det verkligen lugnt. Det var så hett att det inte gick att göra så mycket annat än att ligga vid poolen, snorkla eller svalka sig i hotellrummets AC om dagarna, vilket var helt perfekt. Hade man inte kopplat bort från vardagen vid det här laget gjorde man det oundvikligen här. Så skönt. Vi yogade och mediterade tidigt på mornarna, och hade sedan en andra yogaklass i skymningen innan det var dags för middag på en av öns få restauranger.

Vackra Seri Resort.
Här var det blå himmel, vit sand och öppet hav som gällde.
Här höll vi till. Bild: Linda Wiksten

Gili Trawangan – en annan värld

När retreatet var slut åkte jag tillsammans med min nyfunna vän och fellow foodie Eva till Gili öarnas huvudö, Gili Trawangan. Gili T är känd att vara en partyö, vilket gjorde att våra två dygn där blev ganska annorlunda jämfört med dagarna på lugna Meno. Vi gladdes åt all god och vacker mat vi hittade, cyklade runt på ön, vilade och reflekterade. Och dansade på reaggebarer förstås. Jag hade absolut inte väntat mig att jag skulle få en ny vän under resan, så att jag träffade Eva var verkligen en av resans största bonusar. Härligt att umgås med någon som är lika matgalen som en själv haha. Och att avsluta retreatet på det här sättet var verkligen perfekt.

Fina Eva! Det var så här vi tillbringade det mera av tiden på Gili T, med ett stort lass  mat framför oss 😉
Öde, vita stränder.
Fick uppleva den vackraste och mäktigaste solnedgången någonsin.

Vietnam – resans avslut

Efter två veckor på Bali och Gili öarna åkte jag iväg till Vietnam för att möta upp med mina föräldrar och min lillebror, som gjort utbytesstudier i Ho Chi Minh City under höstterminen. Det blev en lugn och skön familjevecka på ön Phu Quoc med mycket strandhäng, massage, färsk frukt och god mat. Det kändes som när jag och min bror var små och vi åkte på familjeresor till Kanarieöarna och Medelhavet. Härligt att få uppleva det igen.

Löjligt vackra solnedgångar fick vi se här också.

Vad har jag tagit med mig hem?

Att vara hemma igen är otroligt skönt. Jag har aldrig sett så mycket fram emot att komma hem som under den här resan. Det här var första gången jag var på en 3,5 veckor lång resa, varav hälften av tiden ensam eller med helt nya människor. Så nu kan jag verkligen skriva under uttrycket “borta bra men hemma bäst”. Och det är jag så tacksam för. Det är bra att få komma bort och se annat, för att sedan kunna uppkatta och glädjas åt vardagen här hemma ännu mera än innan.

Jag har funderat över vad som var det största eller viktigaste jag tog med mig från resan och retreatet. Och det är en lite för svår och personlig fråga att svara på i ett blogginlägg. Den här upplevelsen var lika mycket en resa inne i mig själv som en resa till andra sidan jordklotet. Det som hände under yogaklasserna, det vi pratade om, lärde oss och delade med varandra gick verkligen på djupet. Och jag är så tacksam över att livet ledde mig till Bali och denna upplevelse tillsammans med dessa fina människor. It was meant to be.

Några av mina insikter från resan:

• Jag gör världen en tjänst genom att bara vara mig själv.
  • Jag måste inget, jag har hela tiden möjligheten att välja hur jag vill leva mitt liv.
  • Att resa ensam ger otroligt mycket självinsikt och -förtroende.
  • Möten och relationer is the shit. Kan vi mötas öppet och autentiskt kan vad som helst hända.
  • Det finns tusen och åter tusen olika sätt att leva livet på. Valmöjligheterna är oändliga, och det är jag som bestämmer. Man behöver inte fastna i ekorrhjulet.
  • Det är härligt att vara i kroppen! Yoga och rörelse får mig att må så bra.
  • Yogan har en betydelsefull plats i mitt liv, inte bara på mattan utan också i vardagen. Som en närvaro, en livsfilosofi.
  • Jag älskar min vardag, just nu lever jag det liv jag drömde om för några år sedan.
Tack livet för den här upplevelsen. Jag var på exakt rätt plats vid rätt tidpunkt.